Už žádné vestibuly uprostřed pole. Kolem stanic metra D budou nové čtvrti
Výstavba metra D promění i okolí některých plánovaných stanic. Vzniknou kolem nich nové čtvrti s kancelářemi, byty a obchody.
Praha

Už žádné vestibuly uprostřed pole. Kolem stanic metra D budou nové čtvrti

Autor
Martin Bajtler
Vizualizace
MHMP
Praha Byznys Architektura Bydlení Doprava Nemovitosti 25. července 2022

Stanice metra v pražských Letňanech je často dávána za vzor toho, jak by se dopravní infrastruktura ve městě stavět neměla. A každý, kdo z tamních vestibulů uprostřed polí už někdy vystupoval, by dal zřejmě takovým hlasům za pravdu.

Něco podobného by se v případě aktuálně budované nové linky metra D nemělo opakovat. V okolí stanic má totiž vzniknout přes šest tisíc nových bytů a také kanceláře, obchody, restaurace či další služby. Do výstavby nových částí města se zapojí i soukromý development.

Stavba metra D odstartovala letos v dubnu. Jako první se začal stavět úsek z Pankráce na Olbrachtovu, odkud bude metro pokračovat do stanic Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice, kam by soupravy mohly začít jezdit v roce 2029. Město plánuje i pokračování linky D z Pankráce na náměstí Míru a v úvahách se pracuje i s možným prodloužením na náměstí Republiky.

Nové stanice v Krči, Libuši a Písnici vzniknou v místech, kde jsou dnes volné pozemky, které mají potenciál k tomu, aby na nich vznikly nové, fungující části města. A vedení Prahy ho chce využít.

Novou tvář proto dostanou lokality v blízkosti Nádraží Krč i Nemocnice Krč, celé nové čtvrti zase vzniknou v Nových Dvorech a na Libuši. „Metro je silný městotvorný prvek a já se těším na nové čtvrti, které kolem jeho stanic vyrostou. Bez toho by tak obří investice ani nedávala smysl,“ říká náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

„Metro D je v současnosti nejdůležitější infrastrukturní stavbou na území Prahy. Díky ní se lépe propojí jižní část města s jeho centrem. V této době se Praha potýká mimo jiné s krizí bydlení, a právě projekty v okolí budoucích stanic metra mají potenciál tento problém zmírnit,“ dodává ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

Podívejte se, jak se jednotlivé lokality spolu s výstavbou metra promění.

Původně se v případě stanice Nádraží Krč počítalo s tím, že bude výstup z metra stát mimo vlakové nádraží a v podstatě na prázdné parcele. Současný plán už ale dává z pohledu tvorby města větší smysl. Střecha samotné stanice bude zároveň lávkou a kolem ní se má stavět tak, aby se potenciál metra co nejvíce využil.

Nynější budova krčského vlakového nádraží půjde k zemi a místo ní bude na místě stát administrativní komplex. Budoucí stanice metra bude s vlakovým nádražím společná a zjednoduší tak přestup z vlaku na metro. V okolí stanice vzniknout dohromady tři administrativní budovy a hotel. Hlavním soukromým investorem je společnost Reflecta Development, která na místě bude stavět ve spolupráci se soukromými vlastníky pozemků.

V lokalitě u Thomayerovy nemocnice vznikne celá nová městská čtvrť. Vestibul metra bude pod velkou víceúčelovou budovou odkud se bude dát dostat podchodem rovnou do areálu nemocnice nebo do plánované nové polikliniky.

„Vznikne moderní městský dopravní uzel, který nabídne komfortní a bezpečný přestup mezi metrem a autobusy a zároveň vytvoří bezpečné propojení s Thomayerovou nemocnicí,“ říká developer Jakub Sklenka.

V přízemí bude velké náměstí s obchody, horní patra budovy mají sloužit kancelářím a v těsném sousedství této multifunkční stavby je v plánu výstavba zhruba čtrnácti set bytů. Část z nich připravuje Reflecta Development, část je projekt společnosti Central Group miliardáře Dušana Kunovského.

„Projekt v Krči je plánován na pozemku o rozloze necelých 38 tisíc metrů čtverečních. V tuto chvíli zde počítáme s ubytovacími jednotkami a komerčními prostory v parterech domů. Projekt je ale zatím stále v přípravné fázi a jeho podoba se ještě ladí,“ říká k tomu mluvčí Central Group Ondřej Šťastný s tím, že celou koncepci investor představí, až bude projekt hotový.

Lokalitu Nových Dvorů má na starosti Pražská developerská společnost, tedy příspěvková organizace města. Praha totiž na Nových Dvorech hodlá sama stavět kolem dvou tisíc městských bytů, které mají rozšířit obecní bytový fond a pomoci s dostupností bydlení.

Kromě stanice metra vznikne na Nových Dvorech také tramvajová trať a v blízkosti stanice se počítá s výstavbou polyfunkčního centra s obchody, školami, kulturním centrem a dalšími službami. Dominantou by podle územní studie, kterou pro město připravilo studio UNIT architekti, měla být asi osmdesátimetrová budova přímo u stanice metra.

Změnit se má i okolí budoucí stanice Libuš na pomezí městských částí Praha 12 a Libuš. Kromě metra proměnu odstartuje i prodloužení tramvajové trati z Modřan.

V lokalitě se má stavět více než tisíc bytů a ve velkém polyfunkčním domě přibude také také chybějící občanská vybavenost jako supermarket, drobnější obchody, pošta, školka i lékařské ordinace. Z Novodvorské ulice by se podle architektky Jitky Molnárové ze studia UNIT architekti, které na okolí Libuše vypracovalo urbanistickou studii, měl stát městský bulvár.

Zatím časově nejvzdálenější je výstavba kolem předposlední stanice metra D, kterou je Písnice. Proměna Písnice je rozdělena na tři části. Změnit se má přímé okolí budoucí stanice metra, samotné sídliště Písnice i krajina mezi sídlištěm a starou Písnicí.

V okolí stanice metra by mohlo podle předběžných plánů vzniknout nové náměstí, radnice i bytové domy. Mezi stanicí metra a starou Písnicí by měl být park doplněný o cyklostezky i další místa pro trávení volného času.

https://forbes.cz/uz-zadne-vestibuly-uprostred-pole-kolem-stanic-metra-d-budou-nove-ctvrti/

VAŠE REAKCE?

Komentáře

https://linknito.cz/assets/images/user-avatar-s.jpg
Napište k tomu první komentář!
Update cookies preferences